a její uplatnění v hodinách tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ

Didaktické zásady

    Didaktika zdravotní tělesné výchovy se opírá o výsledky a zákonitosti různých biologických a společenskovědních disciplín. Je typickým příkladem interdisciplinárního oboru.

    Didaktické zásady můžeme definovat jako obecné požadavky, které v souladu s cíli výchovy a zákonitostmi vyučovacího procesu určují charakter vyučování a ovlivňují přímo i nepřímo jeho efektivitu. Didaktické zásady jsou obecně platné poučky, které byly stanoveny na základě dlouhodobého vědeckého poznání, dlouholetých zkušeností učitelů a výchovných pracovníků a ověřeny praxí v průběhu realizace zdravotní tělesné výchovy ve školním prostředí. Jejich respektování umožňuje cílevědomou činnost – vytčení správných cílů, volba optimálních prostředků, metod a organizačních forem a mají vztah k celému výchovně – vzdělávacímu procesu.

Při upevňování pohybových návyků musíme dodržovat didaktické zásady:

  1. Zásada vědeckosti.

Je nutné se v oboru zdravotní tělesné výchovy zajímat o nové poznatky a výzkumy, aby mohly být zařazeny do stávajících cvičebních metod. Zdravotní stav jednotlivců je pravidelně kontrolován – pohybové testy, hodnocení držení těla, vyšetření kondice, rozsah kloubní pohyblivosti. Jedinci musí být pod stálým lékařským dohledem.

  1. Zásada uvědomělosti a aktivnosti.

Tato zásada je platná nejen pro učitele, ale cvičence. Jejím smyslem je pochopení podstaty cviků a ztotožnění se s nimi. Učitelem jedincům podá vysvětlení k prováděným činnostem, aby si je žáci jednodušeji osvojili. Použití vhodných forem, metod posiluje vůli cvičenců ke zdokonalování pohybových stereotypů, jejich aktivnosti a vytvoření u nich kladný vztah k pohybu.

  1. Zásada názornosti.

Co nejdokonalejší představa o pohybu, novém cviku, bude snadněji vytvořena díky zapojení co nejvíce smyslů. Tomu napomáhá i vzájemné působení první a druhé signální soustavy. Při nových cvicích jedinci vnímají vlastní pohyb, uvědomují si přesné provádění, jež je vedeno přesným výkladem, který musí být přizpůsoben věku. U dětí mladšího školního věku nesmí chybět slovní motivace pro příjemný pocit z vykonaného pohybu
a korekce.

  1. Zásada soustavnosti.

Pohybový režim by se měl stát základem každodenního života jedinců. Při vytváření cvičební jednotky musíme dbát na zásady postupu od jednodušších cviků ke složitějším, od konkrétních k abstraktním, od obecných ke zvláštním, volit správné organizační formy. Všechny cviky vychází ze základní polohy, předávání vědomostí a dovedností má logický slet a musí být dopředu promyšlen.

  1. Zásada přiměřenosti a individuálního přístupu.

Obsah i rozsah dané jednotky musíme přizpůsobit stavu a diagnóze jednotlivců, jejich věku, pohlaví, psychickému i tělesnému vývoji, povahovým zvláštnostem a především zdravotnímu stavu. Snažíme se nabídnout možnosti volby cvičení s optimální pohybovou činností a počtem provedení dle jednotlivých oslabení, abychom zjistili co největší účinnost.

  1. Zásada trvalosti.

Aby byly zajištěny trvalé pohybové návyky, vědomosti, dovednosti a potřeba pohybu
a cvičení, musí být zautomatizovány. Tomu se snažíme napomoci použitím her, soutěží
a hudby při vytváření cvičebních jednotek. Jedinci si tyto návyky vybaví i během každodenních činností.