a její uplatnění v hodinách tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ

Charakteristika

    Zdravotní tělesná výchova je zahrnuta do Rámcového vzdělávacího programu a zařazena do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví a oboru Tělesná výchova. Zdravotní tělesná výchova by měla především plnit funkci preventivní a kompenzační.

    Tělesná výchova by měla kromě dalších pohybových aktivit zahrnovat také vyrovnávací cvičení zaměřené na správné držení těla, dechová cvičení, cvičení protahovací, uvolňovací apod. Z toho vyplývá, že tělesná výchova je proces, který formuje pohybové dovednosti, rozvíjí pohybové schopnosti člověka a ve velké míře určuje jeho tělesnou výkonnost a zdatnost. Pohybová aktivita slouží nejen k tělesnému uvolnění, ale také k duševní relaxaci a má tlumivé účinky na vystavování člověka stresu.

    Zdravotní tělesná výchova není na všech typech škol součástí vyučovacích předmětů. Její začlenění do vzdělávacího procesu závisí na iniciativě ředitele školy a jeho spolupráci s učiteli tělesné výchovy. Pokud je začleněna mezi vyučovací předměty, zpravidla bývá vyučována v rozsahu jedné vyučovací jednotky za týden. Vzhledem k tomu, že v hodinách tělesné výchovy není dostatečný prostor pro opravy správného držení těla a vůbec pro opravy správných pohybových návyků atd., není ani rozsah zdravotní tělesné výchovy postačující pro kompenzaci u jednotlivých druhů oslabení a je důležité zařazování cviků i v domácím prostředí.